DOLAR: 5.68 TL
EURO: 6.37 TL

Çok Gezen mi Bilir Çok Oynayan mı?

3 yıl önce
6.555 kez görüntülendi

1111

 

2012 yılında TÜDOF’un yayınladığı ‘’Ülkemizde ve Dünyada Dijital Oyunlar Sektörü Hakkında Genel Rapor’’da sektörün durumunu kolaylıkla görebiliriz. Dijital oyun sektörünün varlığı analog ekranlar üzerinde basit uygulamalar esas alındığında 1940’lı yıllara kadar uzandığı görülmektedir. Ancak modern anlamda dijital oyun sayılabilecek ilk örnekler 1970’li yıllarda ortaya çıkmış ve 1980’li yıllarda popüler bir akım haline gelmiştir.

 

Atari, Commodore, Nintendo derken Nokia ürettiği cep telefonlarına Snake oyununu yerleştirmiştir. Nokia’nın bu adımı günümüzdeki mobil oyunlarının temelini atmıştır. Günümüzde 10 milyondan fazla ücretli kullanıcısı olan ‘’Blizzard’’ tarafından geliştirilen World of Warcraft oyunu 2004 yılında satışa sunulmuş ve yayınlandığı ilk hafta içerisinde ABD’de en hızlı satılan oyun ünvanını almıştır. Dünyada durum böyleyken ülkemizde biraz daha geç gelişmeye başlamıştır. 1989’dan 2000 yılına kadar ilk yerli oyun yazılımı örnekleri sunulmaya başlanmıştır. Bunun ilk örnekleri; Keloğlan, Hançer ve İstanbul Efsaneleri’dir.

 

Günümüze geldiğimizde Dijital Oyun sektörünün ülkemizde ne kadar büyük bir ilerlemede olduğunu fark etmemek elde değil. Daha dün ABD’de oyun sektörü açıldığında ülkemiz gerideyken şu an da diğer gelişmiş ülkelerle paralel seviyede ilerliyoruz. Bunun en büyük örneğini 2016 yılında göreceğiz. Çünkü tüm dünyada oyun endüstrisinin en büyük organizasyonu olarak bilinen Gamescom’a 2016 yılında Türkiye partner ülke olacak. ODTÜ TEKNOKENT ve Türkiye Oyun Geliştiricileri Derneği TOGED tarafından yürütülen iş birliği sonucunda, Türkiye’nin partner ülke olması için anlaşma imzalandı. Ağustos 2015 tarihinde düzenlenen Gamescom etkinliğine Türkiye adına ilk defa stand alanı ile katılım gerçekleştirmişti.

 

Üniversitelerin teknokentlerinde yer alan çok sayıda dijital oyun firmalarının üretmiş ya da geliştirmiş olduğu yazılımları Google Play Store veya iOS App Store’da görebilmek mümkün. Bilgisayar oyunları, PlayStation oyunları ya da Mobil oyunlar üreten Türk firmalarının yeterince desteği görmesi durumunda eminim ki diğer ülkeler gerimizde kalacaktır. T.C Gençlik ve Spor Bakanlığı’ının geliştirdiği NUSRAT mobil oyunu Google Play Store’da en çok indirilen uygulamalar arasında. Bu oyun küçük bir örnek.

 

Peki piyasada olan bu kadar oyunun gelişme çağında olan çocuklar için zararı var mı?

 

T.C Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü’nün yayınladığı rapora göre ‘’sanal uzamda konsol oyunları, PC oyunları ve Online biçiminde alt türler olarak yer alan dijital oyunların kullanımı ve her geçen gün geometrik bir hızla artış göstermesi ve sunulan eğlence unsurlarının televizyonun aksine etkileşim ve iletişim boyutu taşıması aile içi ilişkileri derinden etkilemeye aday görünmektedir.’’ Ancak oyunların hepsi için bunu söyleyemeyiz. Kimi oyunlar çocukların matematik, fen, geometri bilimleri gibi dalları anlayarak sorgulamasını sağlar. Çocuk gelişir dünya değişir. Belkide oyunlar dünyanın daha yaşanılabilir bir gezegen olması için çocukları eğitiyordur… Savaş oyunları; aslında şavaşın ne kadar zararlı olduğunu, araba yarışları; dikkatli araba kullanılmasını anlatmaya çalışıyor olabilir. Tüm oyunları genelleme yaparak oyunlar kötüdür yada oyunlar zararlıdır diye belirtmek; tadını beğenmediğiniz bir hamur işini baz alarak tüm hamur işlerinin tadı kötü olduğu anlamına gelir.

 

Unutmayalım her birimiz küçükken sen tuşlara bas ben yönlendireyim demişizdir.

 

Daha dijital bir dünyada görüşmek dileğiyle…

 

 

Kaynaklar

 

http://www.slideshare.net/OYUNDER/turkiyede-ve-dunyadadijitaloyunlarsektoruhakkindagenelrapor

https://dijitaloyun.wordpress.com/2015/12/10/turkiye-gamescom-2016-partner-ulkesi/

http://ailetoplum.aile.gov.tr/data/5429366a369dc32358ee2a92/dijital_oyunlar_ve_cocuklar_uzerindeki_etkileri_rapor.pdf

Bu Konuyu Sosyal Medyada Paylaş

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış.

Yorum Yaz

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Yukarı Çık